Sunday, April 12, 2009

مطالبی راجع به چربی سوزی

اساس چربی سوزی

انرژی ورودی و انرژی خروجی. بدن به صورت طبیعی مخلوطی از کربوهیدرات و گلوکوز و چربی را می سوزاند. مقدار آن به فعالیت های فیزیکی و تغذیه شما بستگی دارد. هنگامی که انرژی بیشتری نسبت به غذای مصرفی استفاده می نمایید بدن چربی و کربوهیدرات و حتی پروتئین ذخیره شده را می سوزاند

و این چیزی است که هنگام گرسنه ماندن در بدن انسان رخ می دهد و بدن بسته به ژنتیک , و نوع تغذیه و تمرین شما از چربی و کربوهیدرات و پروتئین ذخیره شده خود استفاده می نماید.

گلوکوز , چربی و پروتئین .زمانی که انرژی مصرفی بیش از انرژی گرفته شده از تغذیه باشد در ابتدا کربوهیدرات ذخیره شده به نام گلیکوژن به سرعت استفاده می شود سپس چربی موجود در پوست و دیگر قسمت های بدن مصرف می گردد . سپس پروتئین موجود در عضله ها تبدیل به گلوکوز می گردد و سوزانده می شود.

چربی و گلوکوز دو منبع اصلی انرژی می باشند . گلوکوز از غذاهایی به مانند برنج , نان , سیب زمینی و پروتئین از غذاهایی مانند گوشت , حبوبات , لبنیات تهیه می گردند. آمینو اسید ذخیره شده در غذاها می تواند در مواقع ضروری به گلوکوز تبدیل گردد. بدن شما به طور طبیعی مخلوطی از چربی و گلوکوز را می سوزاند به جز در فعالیت های با شدت بالا و درصد سوختن گلوکوز و چربی بسته به مدت زمان تمرین و شدت آن متفاوت است.

ناحیه چربی سوزی .

شاید در برخی از باشگاه ها متوجه این موضع شده باشید که بعضی دوچرخه ها و تردمیل ها درجه ای به نام ناحیه چربی سوزی دارند . شما شاید به اشتباه این مورد را تمرینات با شدت بسیار بالا در نظر بگیرید در صورتی که چنین نیست. این به این معنی است که بدن درصد چربی بیشتری را در فعالیت های آرام استفاده می نماید - به عنوان مثال بعد از 90 دقیقه تمرین .

در زیر یک مثال در مورد چربی مصرفی :

در این مثال دو حالت تمرین یکی باشدت پایین و یکی با شدت بالا مقایسه خواهد شد

در حالت اول شخص به صورت آرام 30 دقیقه بر روی تردمیل قدم می زند و در کل 180 کالری می سوزاند و 108 کالری چربی مصرفی می گردد

در حالت دوم شخص 30 دقیقه سریع بر روی تردمیل می دود و در کل 400 کالری می سوزاند و 120 کالری چربی مصرف می نماید.

در مقایسه بین این دو حالت متوجه می شوید که درصد چربی بیشتری در تمرین با شدت پایین به نسبت کل انرژی مصرفی سوزانده می شود . ولی در مدت زمان همسان دو تمرین , تمرینی که با شدن بیشتری انجام گردد چربی بیشتری می سوزاند ولی شما تمرینات با شدت کمتر را می توانید در مدت زمان بیشتری اجرا نمایید.

انجام تمرینات با وزنه جهت چربی سوزی مناسب است یا خیر.

عضله چربی بیشتری می سوزاند . تمرینات با وزنه جهت چربی سوزی توصیه شده زیرا متخصصان معتقدند در حالت استراحت بدن عضله انرژی بیشتری نسبت به چربی استفاده می نماید و در نتیجه زمانی که بدن شما عضله ای تر باشد بدن شما مقدا ر بیشتری انرژی و چربی استفاده می نماید .

No comments:

Post a Comment